29.04.2023 17:10

Starší elektromobily mohou dojet i na standardy nabíjení

Kamarád má elektromobil a dal mi záludnou otázku:

Existuje kabel, abych svůj vůz s konektorem CHAdeMO připojil do nabíječky s konektorem CCS typ 2? Nové nabíjecí stanice na dálnici jsou vybaveny jen jím. DSokázal bys ho sehnat?

CHAdeMO a budoucnost

Nedalo mi mnoho práce zjistit, že CHAdeMO upadlo v nemilost:

Transformátorová páječka k výrobě nestačí

Na Quora jsem nalezl pěkné vysvětlení od Steve Bakera, proč takový převodník není možno snadno vyrobit::

PROBLÉM S UZAMYKÁNÍM:

U *VŠECH* nabíjecích systémů automobilů je nutné nabíjecí kabel fyzicky uzamknout k automobilu - vzhledem k velkému napětí a proudu je to velmi důležité z hlediska bezpečnosti - a také proto, aby nedošlo ke zničení nabíječky, pokud by (například) někdo upustil nabíjecí kabel do louže vody nebo něčeho podobného.

  • Standardy Tesla i CCS mají v autě zabudované blokovací zařízení - což velmi zjednodušuje připojení nabíjecího kabelu - a poskytuje vám blokovací zařízení na autě v případě, že nabíjíte ze 110V nebo 220V zásuvky.
  • CHAdeMO učinilo opačné rozhodnutí a blokovací zařízení je součástí nabíjecího kabelu.

Takže adaptér, který přijímá CCS jako vstup, se musí chovat stejně jako auto a uzamknout nabíjecí kabel - ale adaptér, který vystupuje do CHAdeMO, se musí aktivně uzamknout do auta. Adaptér by tedy potřeboval DVĚ spolehlivé mechanické blokace a nějaké tlačítko, kterým by se po ukončení nabíjení odblokoval. Adaptér musí mít spoustu pohyblivých částí - motory nebo solenoidy a (pravděpodobně) počítač, který je bude ovládat. Tohle nevypadá dobře!

PROBLÉMY SE SLEPICÍ A VEJCEM:

Podobný problém je i s pořadím, v jakém je napájení přiváděno. Trochu se v tom ztrácím - ale souvisí to s tím, zda proces nabíjení iniciuje nabíječka, nebo auto.

V případě jednoduchého adaptéru CCS/CHAdeMO by auto čekalo na to, co si myslí, že je nabíječka CHAdeMO, aby mu dalo zelenou.

Ale nabíječka CCS by čekala na to, co si myslí, že je auto, aby řekla, že je vše v pořádku.

Takže adaptér by musel říct CCS, že je vše v pořádku, DŘÍVE než by mohl říct autu, že CHAdeMO je v pořádku. To by vyžadovalo, aby fyzicky bezpečně přepnul napájecí vedení - v okamžiku, kdy je CCS spokojené. Bezpečné přepínání těchto vysokých proudů pravděpodobně vyžaduje velká relé nebo něco podobného.

COŽ ZNAMENÁ, ŽE...

...protože tento adaptér by potřeboval značné množství energie jen na to, aby provedl blokování a interní přepínání napětí. To skutečně vyžaduje počítač a ten potřebuje napájení ještě PŘED zapojením auta nebo nabíječky. Proto samotný adaptér potřebuje dobíjecí baterii.

ZÁVĚR:

Tohle všechno je velká noční můra... a adaptér CCS na CHAdeMO by byl DRAHÝ kus zařízení. Takže předpokládám, že to je důvod absence adaptéru.

Zdá se, že CHAdeMO prohrálo "válku standardů" - a je odsouzeno stát se BetaMaxem VHS CCS. Ačkoli mnoho nabíječek CCS má VŽDY konektor CHAdeMO - není tomu tak univerzálně.

Moje Tesla byla dodána s jednoduchým 4″ dlouhým válcovým adaptérem CCS-Tesla - který toho v sobě podle všeho moc nemá.

Adaptér CHAdeMO-Tesla je však OBROVSKÝ a stojí 450 dolarů (!!) - a to je bez všech blokovacích věcí, které by vyžadoval adaptér CCS-CHAdeMO. (Netřeba dodávat, že ho nevlastním!)

Věřím, že novější Leafy přešly na používání CCS, což je pro nové kupce velmi dobrá věc - ale bohužel to bude špatná zpráva pro majitele Leafů s CHAdeMO.

Zajímalo by mě, jestli by se Nissan dal přesvědčit, aby nabízel náhradní jednotku uvnitř vozu, která by umožnila přestavět Leafy CHAdeMO na používání CCS. Byla by to "správná věc", kterou by měla zodpovědná automobilka udělat.

OSOBNÍ POZNÁMKA:

Každý systém, který vyžaduje, abych musel psát dvě malá písmena uprostřed jakési zkratky s velkými písmeny, si zaslouží smrt! "CHArge de MOve" ani nedává smysl! Proč to není "CDM" nebo tak něco?!

*** Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) ***

Elektromobilita ještě stále není dospělá

Protože legislativa garantuje odbyt, mohou výrobci beztrestně opakovat staré chyby, kterých se průmysl opustil. Existují  zpráv, o tom, že prakticky neexistuje trh s ojetými elektromobily, protože většinu ceny vozu tvoří akumulátory a nákup starého elektromobilu je opravdu riskantní investicí. Četl jsem i nadšený článek tvrdící opak, že když se zakáží vozy se spalovacími motory, tak trh s ojetými vozy se spalovacím motorem zanikne a jedinou perspektivou pro prodejce je trh a ojetými elektromobily. Mám problém tomu uvěřit, když se objevuje navíc riziko, že starý elektromobil nebude kde nabít. Ale možná to tak musí být. Komu by vadil akumulátor s nízkou kapacitou, když steně není jak ho nabít a vyzkoušet? Ten článek o skvělých perspektivách bazarů na elektromobily jsem nedočetl nebo v něm nebylo, jak si autor vysvětluje, že stáří vozového parku se zvyšuje, a to i v Německu.. Možná autobazary opravdu zaniknou a zastoupí je dražba drahocenných starých, ale funkčních vozů ve stylu Cuba libre.

Jak dál?

Každé hloupé opatření úředníků a zvůli nepoctivých trhovců je výzvou pro lidi tvořivé, kteří si přečtou specifikace a vymyslí, jak je obejít. (Neurážím poctivé výrobce a obchodníky, kteří pro zákazníky hledají obchod win-vin. Manták dělá nekvalitní výrobky,a trhovec dělá podrazy, aby napálil kavky.) Dva tipy na informace pro úplný začátek nového projektu:

  1. Typy konektorů pro nabíjení EV ve světě
  2. Konektory CCS pro rychlé a bezpečné nabíjení elektromobilů

Řešením je přece vodík!

Jak se zjišťuje, tak některé dávné problémy elektromobilu navzdory optimistickým předpovědím přetrvávají, alespoň dokud nebude zrušena všeobecná platnost termodynamických zákonů. Superoptimisté se tedy domnívají, že problémy elektromobilů bude možno překonat spalováním vodíku, což je technologie ještě méně ověřená. Elektřinu pro elektromobily můžeme ušetřit jinde. Dostatečná výroba ekologického vodíku naproti tom je doposud  v kapacitách spíše vysněných, než reálných. A navíc ryze český problém: Kam s ním? V Česku se množí zákazy vjezdu elektromobilů i vodíkových aut. Je to z lenosti, tvrdí ministerstvo.

 

—————

Zpět


Kontakt

Ing. Pavel Rybka

Doubek 11
Doubek
251 01


+420-607 482 089