16.01.2009 10:34

Ekologická daň z převodu vozidla

Zabalený v zeleném papíře dostali výrobci automobilů dárek, po kterém toužili. V systému stálé spotřeby je největším nepřítelem výrobce jeho starý, stále ještě funkční výrobek. Útoky na staré vozy se neustále opakují. Naposledy měly být omezeny staré vozy proto, že mají velký podíl na nehodách. Statistika nelže, takže to vypadalo jasně, ale úvaha obsahovala chyby. Podrobnější studie ukázala, že tato nehodovost souvisí s tím, že si starší vozy kupují začínající řidiči a dělají s nimi své začátečnické chyby (vím o čem mluvím :-). Technické závady vozidel jsou ve statistikách daleko za chybami řidičů. Když se tento útok nezdařil, tak se na to jde přes ekologii, když je všeobecně přijímána.
Souhlasím s lidmi, kteří s tímto omezením nesouhlasí a poukazují na to, že hlavní proklamovaný cíl opatření nemusí být dosažen.
Opatření neodstraňuje vozidla, pouze omezuje jejich převody. To má své důsledky:

  1. Došlo k znehodnocení majetku majitelů starých vozů, protože se ze dne na den staly neprodejnými.
  2. Omezení převodu může být kontraproduktivní, protože když původní majitel za staré auto dostane měně, než si představoval, tak si ho raději nechá. Místo aby se vůz dostal k začátečníkovi, který se "postará o jeho likvidaci", tak si auto majitel ponechá jako druhý vůz.
  3. Opravdu mne potěšilo, kolik lidí už uvažuje o porovnání ekologických stop likvidace vozu a jeho emisí. Znamená to, že naše veřejnost už v kvalitě uvažování předstihla politiky a úředníky.

—————

Zpět